Tillföra flera olika dimensioner och egenskaper till en karaktär

När talfilmen introducerades och sedermera kom att slå ut stumfilmen höjdes en rad kritiska röster om att talet tog bort fokus från skådespelarnas kroppsspråk och en del menade att det förstörde filmkonsten. Även om det fortfarande finns ett fåtal entusiaster som hyllar stumfilmen, anser nog ändå de flesta att talet har sin plats i film och TV. Med hjälp av ljudeffekter kan man skapa den stämnings och atmosfär man vill ska genomsyra filmen och med hjälp av rösten kan en skådespelare tillföra flera olika dimensioner och egenskaper till en karaktär.

Detta gäller inte minst till animerad film, där utvecklingen har framskridit så pass att när man idag ser på en film ofta får upplevelsen att filmens karaktärer är skapade utifrån deras röster. Ljudeffekter och röster som används till film, reklam och television, har fått extra hög prioritet i och med att den audiovisuella utvecklingen har framskridit. Framgångsrika reklamkampanjer har ofta som en gemensam nämnare att man använt sig av en ljudbild eller en röst som utmärker sig på något sätt. Den senaste reklamkampanjen för Volvo blev oerhört omtalad redan innan den släpptes i sin helhet. Att använda sig av en så pass välkänd, omtyckt och omdiskuterad profil som Zlatan är i sig ett enormt dragplåster för att få presumtiva kunder att titta på reklamen.

Att sedan låta honom göra en variant av nationalsången med sin mycket karaktäristiska röst och dialekt måste ses som ett genidrag för att skapa publicitet och intresse. Även om man inte har en reklambudget i närheten av Volvos, finns det idag genom olika röstförmedlingar en uppsjö av olika röster att tillgå i marknadsföringssyfte, på olika språk och med olika dialekter.

Genom att ha en genomtänkt marknadsföringsstrategi kan man sedan välja en röst som passar det syfte som är tänkt med reklamen. Viktigt är att komma ihåg att det inte alltid är den vackraste eller mest behagliga rösten som ger störst avtryck i en reklamkampanj. En röst kan uppfattas så pass irriterande att man bara vill stänga av radion eller Tv:n när den dyker upp, men ändå kommer du bära med dig en slogan eller till och med ett telefonnummer till företaget i fråga efter att ha behövt genomlida ett antal lyssningar.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *